Asociaţia Fotbaliştilor Amatori şi Nonamatori din România (AFAN) a implementat Microsoft Lync 2010 drept soluţie menită să permită personalului propriu sau lectorilor afiliaţi să deruleze în mod facil sesiuni online de instruire, în regim sincron, a sportivilor şi membrilor partenerilor sociali. Aceştia reprezintă grupul-ţintă al proiectului “E-learning pentru partenerii sociali”, cu AFAN în rolul promotorului, proiect al cărui principal obiectiv este acela de a dezvolta un sistem e-learning modern şi echipat corespunzător ultimelor standarde din domeniu.
Un important avantaj pentru AFAN l-a reprezentat acela că platforma Lync propune un mediu de colaborare eficient, atât din perspectiva lectorilor, cât mai ales din cea a beneficiarilor sesiunilor de instruire. Soluţia a contribuit la facilitarea accesului cursanţilor la toate resursele de instruire puse la dispoziţie de către lectori, respectiv sesiuni audio-video, acces la diverse fişiere sau aplicaţii, mesagerie instant sau votare in cadrul unor sondaje.
"Ne-am oprit asupra Microsoft Lync 2010 după ce am evaluat mai multe soluţii. Am considerat că aceasta a fost cea mai bună din punctul de vedere al asigurării relaţionării cursant-lector."
Lucian Vişcoţel, Manager al proiectului “E-learning pentru partenerii sociali”
Despre organizație
AFAN este organizaţia sindicală a jucătorilor de fotbal amatori şi profesionişti (nonamatori) din România. A fost înfiinţată pe 11 septembrie 1991, principala menire a AFAN fiind cea de promovare şi protejare a intereselor profesionale, financiare şi sociale ale membrilor săi, precum şi a drepturilor acestora. AFAN este afiliată la Blocul Naţional Sindical (BNS), confederaţie sindicală reprezentativă la nivel naţional şi, prin aceasta, la Confederaţia Europeană a Sindicatelor şi la Confederaţia Internaţională a Sindicatelor Libere. La nivel internaţional, organizaţia este afiliată la Federaţia Internaţională a Fotbaliştilor Profesionişti (FIFPro). Această organizaţie are membri în peste 42 de state, a fost înfiinţată în anul 1965, fiind recunoscută oficial la nivel internaţional în anul 1968.
Situația inițială
Proiectul “E-learning pentru partenerii sociali” vizează dezvoltarea unui instrument de formare profesională online de tip e-learning destinat partenerilor sociali (membrii de sindicat). Finanțarea proiectului este asigurată prin Programul Operațional Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Persoanele cărora li se adresează sunt, în afara reprezentanţilor partenerilor sociali, reprezentanți ai autorităţilor publice centrale şi locale, reprezentanţi ai cluburilor sportive și ai unităţilor de invăţământ cu program sportiv, antrenori şi instructori sportivi, sportivi de performanţă, precum şi reprezentanţi ai societăţii civile şi ai mass-media.
Având drept scop, prin intermediul proiectului descris mai sus, dezvoltarea unei platforme de tip e-learning, AFAN avea nevoie de o aplicaţie software care să ofere suport pentru desfășurarea sesiunilor de instruire sincronă. Aplicaţia trebuia să permită unui număr de 100 de utilizatori autentificaţi (cu rol de tutori) să organizeze şi să livreze conţinutul training-urilor online, către diverşi cursanţi distribuiți în întreaga ţară, interfața asigurând un semnal complex audio-video. Aplicaţia de videoconferinţă trebuia să dea posibilitatea lectorilor ca, în cadrul sesiunilor de videoconferinţă, să poată interacţiona cu toţi cursanţii apelând la instrumente precum mesageria instant, detectarea prezenţei, crearea şi distribuirea sondajelor electronice, partajarea ecran, aplicații sau transmiterea documentelor în cadrul sesiunilor de videoconferinţă.
Soluția
Suita Lync fiind o platformă de comunicare unificată, integrează mesageria instant, prezența audio – video şi permite utilizatorilor să se conecteze virtual de oriunde și oricând, prin intermediul PC-ului sau al telefonului, precum și al unui browser de internet. Lync propune o soluţie care unifică toate variantele moderne ale comunicării de business într-o singură interfaţă uşor de utilizat şi de administrat. Lync Server reprezintă o suită completă, flexibilă și eficientă, care, prin natura unificată a sistemului, ajută beneficiarul să economisească timp şi bani şi facilitează utilizarea rapidă.
Microsoft Lync Server 2010 propune o experienţă familiară utilizatorilor obişnuiţi cu aplicaţiile de tip Office şi poate fi accesată de oriunde, oricând, inclusiv în contextul utilizării alături de alte aplicaţii. Microsoft Lync 2010 este o soluţie completă, care presupune prezenţă, mesagerie instant (IM), voce şi facilităţi de colaborare audio, toate disponibile într-un mediu unitar.
Microsoft Lync 2010 oferă utilizatorilor informaţii în timp real privind prezenţa şi disponibilitatea, locaţia şi accesul la IM, pentru a-i ajuta să colaboreze mai eficient şi mai îndeaproape. Lync facilitează utilizatorilor posibilitatea să iniţieze, să modereze, şi să se alăture unor intâlniri virtuale audio, video, web, preplanificate sau ad-hoc cu persoane din interiorul şi din afara organizaţiei.
În alegerea soluţiei optime de videoconferinţă, potrivită pentru nevoile de derulare a sesiunilor de instruire oferite de către AFAN, a contat foarte mult, pe lângă complexitatea facilităţilor de comunicare, suportul pe care îl oferă producătorul acesteia în ceea ce priveşte instalarea şi integrarea cu diverse medii de lucru (în prezentul caz, cu platforma de e-learning LMS, sistemul de gestiune a bazelor de date, sistemul de raportare, sistemul de mesagerie electronică etc.), precum şi resursele disponibile pentru utilizatorii finali şi administratorii soluţiei. “Microsoft Lync Server este un produs modern care realizează funcționalități complexe, dar oferă o experienţă facilă în ceea ce priveşte utilizarea aplicaţiei. In plus resursele puse la dispoziţie de către Microsoft dau siguranța unei implementări reușite încă din primele momente ale evaluării fezabilității proiectului.”, a declarat Cristian Stanescu, Sales Manager în cadrul Ager Business Tech.
Beneficiile
Implementarea Lync a generat un important avantaj in ceea ce priveste derularea sesiunilor de videoconferinta in vederea sustinerii cursurilor online prin faptul ca avem posibilitatea sa organizam cursuri pentru participanti din orice colt al tarii, utilizand un mediu prietenos si usor de utilizat. Solutia poate fi accesata de pe orice fel de terminal de tip desktop, tableta sau smartphone, de catre utilizatori din interiorul sau din afara organizatiei. Documentele folosite in cadrul sesiunilor de instruire online pot fi partajate cursantilor, acestia putand prelua controlul in vederea prelucrarii si trimiterii retur lectorului. Facilitatile de partajare a desktopului si tabla virtuala sunt accesibile tuturor si reprezinta un element de instruire online extrem de util. Un beneficiu important in cadrul sesiunilor de videoconferință il reprezinta capacitatea de a înregistra complet conferințele, inclusiv sesiunea de instant messaging, chestionarele si raspunsurile cursantilor.
“Unul dintre argumentele care au contat in alegerea solutiei a fost securitatea comunicatiei si accesul facil, dar totodata securizat al utilizatorilor externi in platforma Lync utilizata de AFAN”, a mentionat consultantul tehnic al proiectului “E-learning pentru partenerii sociali”, Doamna Nely Musat.
Reducerea costurilor si eliminarea timpului alocat deplasărilor
Utilizarea Lync pentru derularea sesiunilor de curs are un impact foarte mare asupra reducerii costurilor si timpilor alocati deplasarilor, atat pentru lector, cat si pentru cursanti. Astfel se pot derula cursuri online ce au un impact direct asupra castigului de timp care ar fi fost alocat transportului pana la locatia cursului si asupra reducerii cheltuielilor cu deplasarea, cazarea si inchirierea spatiului de curs aferent.
Creșterea productivității lectorilor
Derularea in mediu virtual a cursurilor permite lectorilor sa castige timp, pretios, care altfel ar fi fost alocat pentru deplasari in tara, timp care poate fi utilizat pentru pregatirea unor noi cursuri sau pentru formarea mai multor cursanti in acelasi timp. De asemenea este foarte important si impactul economic pe care il are organizarea unor cursuri online versus cursuri sustinute in sala, care implica cheltuieli mai mari pentru toti cei implicati.
Flexibilitate în planificarea si derularea trainingurilor
Organizarea trainingurilor este acum mult mai facila, putand fi programate la o anumita data sau programate ad-hoc, putand fi inregistrate si reluate ulterior pentru cursantii care nu le-au putut parcurge sau chiar putandu-se derula pentru un numar mai mare de persoane in acelasi timp, lucru care ar fi fost dificil si costisitor intr-o sesiune in sala. In cadrul sesiunilor de training pot fi invitati sa participe si specialisti, lideri de opinie sau sportivi notorii care ar fi fost mai greu accesibili pentru o deplasare in cazul unui curs in sala.
Creșterea mobilității lectorilor si cursantilor
Prin intermediul unei platforme de cursuri online care pune la dispozitia participantilor o aplicatie de videoconferinta, aceste sesiuni se pot derula de oriunde, oricand si de pe aproape orice fel de terminal de tip desktop, notebook, tableta sau chiar smartphone. Participantii pot avea acces la o sesiune de videoconferință din orice locație (de ex. sediul beneficiarilor, hotel, la birou, în locația cantonamentului sportivilor sau chiar in deplasari), singura conditie fiind sa aiba o conexiune de internet si un terminal pe care sa poata instala utilitarul Lync pentru a urmari training-urile si a interactiona cu lectorii sau cu ceilalti cursanti.